Saturday, May 28, 2011

Adakah Anda Rasional Ketika Bercinta??

Pada Suatu Hari, Anda ada temu janji dengan kekasih anda, tapi dia telah lewat 3 jam dan masih belum tiba. apakah yang akan anda lakukan?

A. pergi tanpa pesan
B. Terus Tunggu
C. Asyik menelefon si dia
D. Tinggalkan nota putus hubungan
jawapan:

A. Pergi tanpa Pesan
orang yang memilih jawapan ini ialah orang yang jenis beremosi. dalam proses bercinta, terdapat banyak tempat yang tidak rasional. persepsinya tentang cinta mungkin terlalu subjektif dan terburu-buru, dan selalunya  dia tidak memikirkan akibatnya. dia telah dikawal oleh amosi yang telah pun diselaraskan dengan otaknya. walaupun orang jenis ini bertindak terburu-buru, namun emosi dan marahna sekejap saja. dia tidak akan mengungkit apa yang telah berlaku.

B. terus tunggu
tidak kira kekasih datang atau tidak, orang yang memilih jawapan ini akan terus menunggu dan boleh dikatakan buta cinta. dia jarang mengesyaki orang lain apatah lagi mengesyaki kekasihnya. dia mempunyai pemikiran yang positif sahaja. dia kaan turuti kehendak kekasihnya tanpa ragu-ragu. orang jenis ini mempunyai hati yang baik. oleh yang demikian dia adalah jenis yang senang ditipu.

C. Asyik memelefon si dia
orang yang asyik menelefon kekasih melambangkan otaknya masih sedar. walaupun sudah 3 jam menunggu, dia tidak akan membuat keputusan terlebih dahulu. dia memikirkan mungkin sesuatu yang telah berlaku ke atas kekasihnya. orang jenis ini mempunyai pemikiran yang matang dan rasional. diam mempunyai keyakinan ke atas percintaannya dan hubungan percintaan yang telah mantap. dia tidak akan berselisih faham dengan kekasihnya hanya kerana perkara yang remeh-temeh.

D. Tinggalkan nota Putus Hubungan
orang yang putus hubugnan dengan kekasihnya kerana menunggu 3 jam adalah orang yang jenis 'ekonomi'. orang jenis ini mempunyai persepsi betapa berharganya masa. dia beranggapan suatu pembaziran yang besar kerana menunggu seorang selama 3 jam. selain itu, orang yang akan memilih jawapan ini ialah orang yang mempunyai ego yang lebih tinggi berbanding dengan orang lain. dia adalah jenis orang yang realistik dan ego.

No comments:

Post a Comment